Hamstringtraining beschermt amateurvoetballer tegen blessures

18 april 2015


Spiertraining kan het risico op hamstringblessures terugdringen, blijkt uit een gerandomiseerde studie onder teams in de KNVB Eerste Klasse. Spelers die systematisch aandacht gaven aan het versterken van de achterdijbeenspieren met behulp van de Nordic Hamstring Exercise bleven vaker blessurevrij dan de voetballers in de controlegroep (Am J Sports Med. 2015; epub 20 maart).

Nick van der Horst (UMC Utrecht) en collega’s randomiseerden 40 teams uit het amateurvoetbal voor het wel of niet 13 weken toepassen van hamstringversterkende oefeningen, na de winterstop van het seizoen 2012-2013. Bij deze techniek laten sporters zich vanuit geknielde positie langzaam voorover vallen, waarbij ze het gewicht van hun lichaam met de hamstrings opvangen, terwijl een teamgenoot tegenwicht biedt door de enkels tegen de grond te duwen.

Van alle 579 spelers van wie voldoende gegevens beschikbaar waren liep 6,2% ergens tijdens het kalenderjaar 2013 een hamstringblessure op, waarbij de incidentie tijdens het spelen van wedstrijden meer dan 3 keer zo hoog lag als tijdens het trainen. De 292 spelers uit teams die voor de hamstringoefeningen hadden geloot kregen echter significant minder vaak een letsel van de achterdijbeenspieren: hun risico was 0,25 van zulke blessures per 1000 gespeelde uren, tegen 0,80 in de controlegroep.

Het beschermend effect van de hamstringtraining trad vooral op na het afronden van het trainingsprotocol, dus gedurende de laatste 9 maanden van 2013. Spelers die ondanks de hamstringtraining toch geblesseerd raakten hadden overigens gemiddeld gezien even ernstige letsels als controlevoetballers. De auteurs pleiten er dan ook voor de goede hamstringtraining bij meer amateurspelers te gaan toepassen. Misschien kan dit het aantal spelers beperken dat op Arjen Robben gaat lijken, wat betreft hun achterbovenbenen.

Bron: NTvG

Terug